Hvad tror baptister?

Kort sagt er baptister mennesker, der tror på den treenige Gud - Fader, Søn og Helligånd. Det er mennesker, der på grund af deres tro har ladet sig døbe og på den måde sagt ja til Guds tilbud om hans kærlighed, hjælp og vejledning gennem livet.

Baptister er først og fremmest kristne, der har de vigtigste dele af troen fælles med andre kristne.:
  • at det enkelte menneske er elsket af Gud,
  • at Jesus Kristus er Guds søn, som gav sit liv på korset for hvert eneste menneske og
  • at det enkelte menneske selv må acceptere Gud i sit liv.
  • I Baptistkirken lægger vi således vægt på det enkelte menneskes tro på Gud.

Baptistkirken praktiserer ''troendes dåb'', også kaldet voksendåb i modsætning til barnedåb, idet vi ser dåben som en håndgribelig bekræftelse på Guds kærlighed til den enkelte og som den enkeltes synlige svar på Guds tiltale.

Når man bliver døbt i en baptistkirke, bliver man dermed medlem af baptistmenigheden. At være medlem af en frikirke er at være med i et fællesskab med andre kristne, der har valgt dette fællesskab, og hvor der er plads til et personligt engagement. Kirken er naturligvis åben for alle, såvel til gudstjenester som andre arrangementer.

BID

I år 2014 fejrede Baptistkirken i Danmark 175 års jubilæum .

I øvrigt inviterede BaptistKirken alle de andre frikirker til at være med til at fejre 175 år som frikirker i Danmark, idet baptisterne var de første af mange frikirker, som i 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet spredte sig ud i det danske land.
    Læs mere på Baptistkirken i Danmark

BaptistKirkens logo fra 1989 "Det splintrede kors" af Karl Heilesen er i samarbejde med Karl blevet moderniseret af baptist.dk's layouter Ole Steen Pedersen.

Mission

Baptistkirken i Danmark har tre prioriteter i vores mission

At hjælpe nogle af de fattigste

Uddanne præster og andre medarbejdere i vores samarbejdskirker

Forkynde evangeliet om Jesus Kristus

International Mission er Baptistkirken i Danmarks 55 menigheders fælles internationale engagement. Arbejdet bestyres af et Internationalt Missionsudvalg, som er nedsat af ledelsen og koordineres af lederen af International Mission.

Baptismens historie på anabaptist.dk

Anabaptist.dk er igangsat af Teologisk Forum, en arbejdsgruppe i Baptistkirken i Danmark i anledning af reformationsjubilæet 1517-2017.

Kristne medier

Vi opfordrer alle til at bruge de kristne medier.

Vores kirkes blad Baptist.dk og

følg med på AKTV -Aalborg Kristne TV - Nordjylland.

Kristeligt Dagblad
    Den kristne ugeavis Udfordringen